FÖRSÄLJNINGS, LEVERANS , BETALNINGSVILLKOR SAMT PERSON & INTEGRITETSPOLICY ATECH2 HB
Försäljnings, leverans och betalningsvillkor
ATECH2 HB (org nummer 969700-7087) och ATECH2 Scandi AB (org nummer 556931-8883) är båda en business-to-business orienterad engross firma, vi servicerar kunder i Sverige, Danmark & Finland. När du väljer att handla med ATECH2, har du många möjligheter:
- ATECH2 har öppet måndag till fredag mellan kl. 08.15 och 16.15.. Du har också möjlighet att använda online-beställning via ATECH2´s hemsida www.ATECH2.se, eller via mejl på [email protected].
- Beställda varor skickas gärna samma dag, under förutsättning att de finns på lager och att ordern är mottagen före kl. 13.00. I annat fall får du besked om när de beställda varorna kan levereras.
- Köp mot postförskott/efterkrav. Vi behöver aktuella upplysningar om ert företag – namn, adress, telefonnummer, organisationsnummer och namn på kontaktperson. Dina varor sänds beställningsdagen under förutsättning att vi har dem på lager och att ordern är mottagen senast kl. 14.00. I annat fall hänvisas till PostNords / DHL / UPS eller annan leverantörs leveransvillkor. Du betalar köpesumman inkl. tillägg för porto och andra ev. avgifter.
- Kontoköp. Vi upprättar ett konto i ditt firmanamn och ger dig en avtalad kredittid. För att upprätta kontot behöver vi aktuella upplysningar om ert företag – namn, adress, telefonnummer, organisationsnummer och namn på kontaktperson. ATECH2 förbehåller sig rätten att hämta in kreditupplysningar om företaget.
- Faktura: Vi gör fakturan enligt era önskemål – som ni meddelar samtidigt med att ni beställer reparationen/komponenten från oss. Det gäller även faktureringsadress och ID uppgifter. Om vi efter att ha skickat en faktura får ett önskemål om att ändra på fakturan gör vi givetvis gärna det! Kostnaden för ändringen är kr 125,- med moms. Vi tar givetvis inte betald om vi har gjort ett misstag och inte har rätt uppgifter på fakturan. Men informationen om de rätta uppgifter har beställaren.
- Beställda varor skickas samma dag under förutsättning att varorna finns på lager och att vi har ordern senast kl. 14.00. I annat fall hänvisas till PostNords / DHL / UPS eller annan leverantörs leveransvillkor. Som kund betalar du porto/fraktkostnader.
- När man skickar produkt till ATECH2 för felsökning, måste man förvänta att betala en avgift på minst kr. 1 860,- med moms, som täcker själva felsökningen och i några fall även ett försök på en reparation som inte lyckas. Det kan t ex vara ett styrdon som är skadat p g a vatten som vi försöker att rädda, men efter byte av olika komponent eller en längre sanering av ett kretskort – får erkänna att skadorna är FÖR omfattande. Vi kan mot förfrågning alltid informera om det exakta priset. Enheter som skickas till oss utan föregående avtal, och utan den nödvändiga information vi behöver för att göra en målriktat felsökning, tar vi extra betald för att felsöka. Det gäller t ex enheter som skickas utan felkoder, symptom eller annan beskrivning – eller komponenter som skickas med ett minimum av felkoder. I några fall kör vi med en 50 % högra testkostnad p g a den extra tid vi spenderar! Om vi tar emot produkt/enheter som skickas till oss utan den nämnda informationen, bortfaller även vårt ansvar för att kunna åtgärda alla fel på enheten! Samtidigt kan det på några komponent förekomma, att vi inte kan testa alla funktioner – om man då inte får informerat om alla felkoder, kan man inte förvänta att vi testar för dem! Komponent, skickad till ATECH2 utan föregående kontakt – med fel som inte är testbara eller inte kan åtgärdas, returneras givetvis till kunden. Vi tar betald för frakten retur – och tar betald för hanteringen av delarna. Hanteringen avser registrering av kunden, kontroll av komponentens ID, kontroll med felet – paketering av delarna och tiden det tar för att göra fraktsedel med mera. Priset kan variera beroende på vilka delar man har skickat till oss, men priset är minimum kr. 230,- med moms, frakten tillkommer.
- Enheter vi har mottagit för reparation som vi av tekniska skäl inte kan reparera returneras i princip alltid till kunden för kundens räkning. D v s att den icke reparerade enhet returneras ihop med kostnaden för felsökning och frakt. Enheter som en kund av någon orsak INTE vill ha tillbaka destrueras inom 2 veckor från beskedet från kunden. Om inte annat meddelas destrueras enheten efter 3 veckor, strax före brukar vi om möjligt att meddela kunden.
- ATECH2 förmedlar frakt – till DHL Express och UPS. Det innebär att en tredje part hämtar, transporterar och levererar paketet i vårt tekniska center. Vi kan – av goda skäl – INTE se hur väl en komponent är packad, om det finns tillräcklig fyllning, om avstånd mellan komponent och utsidan av förpackningen är tillräcklig med mera. Vi kan därför rekommendera att man förutom sunt förnuft kollar DHL och UPS hemsidor för instruktioner på hur delar ska förpackas. Om det uppstår en transportskada kan man inleda ett ersättningsärende om: Förpackningen är skadad utifrån och in, och om förpackningen i övrigt är packad enligt transportörens anvisningar. Ett ersättningsärende kan inte påbörjas om delarna är skadade på grund av för lite fyllnadsmaterial. Varje gång vi förmedlar en försändelse varnar vi för att det inte får vara klistermärken som varnar för farligt gods. Litium jon batterier, farliga vätskor och mer. Om du ändå skickar delar i en kartong med dessa varningar riskerar du “böter” från transportföretaget på upp till SEK 950,- ex moms!
- Pant, köp av utbytesenheter. Då ATECH2 också handlar med varor på bytesbasis debiteras du som köpare en pant på min 1200 kr ex. moms. När ATECH2 får din begagnade vara i retur krediteras ert konto med min 1200 kr ex.moms eller också överförs beloppet till bank- eller plusgiro. Stommen (depositumvaror) skall vara ATECH2 tillhanda senast 2 veckor efter mottagandet av utbytesdelen. Efter 2 veckor förfaller rätten att få det inbetalda pant i retur. Som kund betalar du fraktkostnaderna på returvaror. Returfrakten kan tillköpas – i så fall gäller frakten endast vid returnering i samma emballage som bytes-enheten är skickat i! Den trasiga och begagnade enheten måste vare i samlat skick vid mottagning hos ATECH2 och i original skick. Mottager vi isär plockade enheter eller enheter som har varit renoverat sen tidigare kan vi tyvärr INTE kreditera panten.
- Återköp. Om en kund önskar att returnera en vara kan ATECH2 HB erbjuda ett återköp om detta avtalas på telefon under förutsättning att varan
§ Inte har använts eller varit monterad
§ Inga konstruktiva ändringar har gjorts eller den har skadats
§ Är returnerad inom 8 dagar efter mottagandet
§ Är ATECH2 tillhanda senast 5 vardagar efter att återköpet har avtalats
§ Tillbakasänds på ändamålsenligt sätt i samma förpackning som den mottogs i.
§ Inte är speciellt beställt hem till er som kund
§ Varan kommer att krediteras efter en teknisk undersökning.
- Önskar ni som kund att använda dig av återköpsrätten betalar ni försändelsekostnaderna plus en avgift på 15% av produktpriset ex. moms såvida intet annat har avtalats.
- Trots att ATECH2 endast handlar med varor som har genomgått en sträng kvalitetskontroll kan det förekomma reklamationer. Skulle så vara fallet, vill ATECH2 göra sitt bästa för att hjälpa er att få löst problemet så snabbt som möjligt. Blir det via ATECH2´s tekniska avdelning funnet ett fabrikationsfel i en produkt ni har köpt krediteras ni hela summan samt alla fraktkostnader. I övrigt hänvisas till ATECH2´s reklamations- och garantibestämmelse.
- Reklamation och garanti. På många av våra produkter erbjuder vi 2 års garanti från leveransdatum om intet annat är angett på fakturan eller informerat om vid beställningen. På många av våra produkter finns det efter reparation eller renovering en etikett eller försegling med vårt företagslogo och ett 5 eller 6-siffrigt nummer. Tas det bort eller bryts det utan att detta är avtalat med os, bortfaller all form av garanti omedelbart!
Från 2020-02-02 ger vi hela 3 års garanti på våra reparationer under följande konditioner:
Fordonets registreringsnummer lämnas vid beställning av reparationen.
Fordonet är tillverkat senast 14 år före reparationstidpunkten.
Komponenten vi renoverar är inte tidigare reparerat eller försökt reparerat – eller på annat sätt manipulerat så det inte framstår i originalskicket.
Komponenten är monterat på samma fordon i garantiperioden.
Komponenten vi renoverar får inte vara skada p g a vatten/salt med mera, då gäller vår 2 års garanti i stället.
Garantin på 3 år gäller fel som är åtgärdat av oss.
ABS / ESP enheter – tillverkarens intervall för byta av bromsoljan måste följas efter reparationen.
Det finns väsentlig mer information under våra allmänna försäljnings- och leveransvillkor på hemsidan.
- På övriga reparerade produkter (bl.a. motor styrdon till europeiska bilar, rep av kombi-inst, strömfördelare etc.) ges 1-2 års garanti från leveransdatum om intet annat är angett på fakturan – och endast mot uppvisande av originalfaktura/kopia. Garantin gäller i de fall där ATECH2´s tekniska avdelning inte kan påvisa felaktigt bruk av produkten. På fakturan skriver vi oftast om det är 1 eller 2 års garanti på reparationen. Reparerar vi en produkt som sen går sönder – och det inte kan repareras igen, vill vi oftast kreditera fakturan minus kostnaden för testen av enheten och frakten.
- ATECH2 täcker inte verkstadskostnader i samband med reklamation såsom bärgning, felsökning, påfyllning av kylmedel, utbyte av defekt enhet eller ev. följdskador. Reklamations- och garantiundersökning kan endast ske under förutsättning att en kopia av originalfakturan skickas med. ATECH2 kontrollerar alla reservdelar som reklameras – och efter kontroll krediteras ev. feldebiterade utbytesdelar till kunden.
- Fördröjning eller förlorat paket – transportskador.
Om det mot förväntan uppstår komplikationer vid transport av komponenter som skall renoveras eller som är på vägen tillbaka från oss till våra kunder, gäller de respektive fraktbolags allmänna villkor. D v s att vi får acceptera de fördröjningar som logistikleverantören har när det gäller tidsgränser för reklamationer, sökning på förlorade paket med mera.
Vi har givetvis alltid en försäkring på våra paket – men vi kan inte påskynda de procedur som fraktbolagen har! Eventuella skador på returnerade komponent rapporteras utan dröjsmål till ATECH2, och senast inom en skälig tid på max 2-3 vardagar. Efter den tiden accepterar vi inte en reklamation, med andra ord – vi har en förväntan om att komponenten besiktigas utan dröjsmål. OM lådan, som används för frakten är skadat, reklameras direkt och utan dröjsmål hos ombudet, FÖRE man kvitterar for mottagandet!
- Leverans av enheter för reparation.
Alla enheter som skickas till oss för reparation måste köras ut till oss på vår leveransadress eller skickas till vår utdelningsadress som visas på välkomstsidan.
Icke utkörda paket till vår leveransadress hämtas efter avisering av logistikföretaget utan fördröjning mot en avgift, se aktuell avgift på vår välkomstsida. Är du tveksam till om ett paket körs ut eller inte, fråga logistikföretaget. (DHL/PostNord/UPS/Schenker med mera)
Paket skickat med PostNord till vår postbox hämtas utan avgift.
- Utebliven betalning. Om du som kund, mot förväntan, inte betalar köpesumman i rätt tid, beräknas en straffränta på 12% av köpesumman. På eventuell utsänd påminnelse tillförs en lagstadgad administrationsavgift på 75 kr ex. moms. Vi skickar enbart en påminnelse! Om köpesumman inte är betald efter påminnelsen överlämnas ärendet till inkasso vilket medför ytterligare betydande kostnader. ATECH2 förbehåller sig att ha rätt till retentionsrätten – d v s att vi i vissa fall behåller en komponent till vi har mottagit full betalning för en test eller reparation före komponenten returneras till ägaren/beställaren.
- Priser: Våra fasta priser på reparation av fordonselektronik på hemsidan gäller för de på hemsidan nämnda felkod och/eller symptom. Har man andra symptom och/eller felkod, fråga efter ett pris före enheten skickas till oss. Priserna gäller generellt INTE om enheten är skadat p g a vatten, manipulation, andra försök på reparation OCH om enheten har varit öppnat innan. Lämnar vi ett pris är det priset gällande i 10 vardagar, efter de 10 dagar har vi rätt till att kalkylera ett nytt pris på en reparation. Lämnar vi ett pris tillkommer frakten alltid om inte vi meddelar annat.
.
.
.
PERSON & INTEGRITETSPOLICY ATECH2 HB
ATECH2 förbehåller sig rätten att ändra/uppdatera policyn. Den senaste versionen ligger alltid ute. Denna integritetspolicy börjar gälla från och med 25 maj 2018.
För att vi på ATECH2 ska ha möjlighet att kunna behandla din order hos oss måste vi ha tillgång till vissa av dina personuppgifter t.ex. namn, adress, telefonnummer och mailadress. Vi behöver dessa uppgifter för att kunna genomföra din order så att den levereras till just dig. Vi eftersträvar en hög nivå av dataskydd och denna policy förklarar hur vi samlar in och använder personlig information samt vilka rättigheter du som kund har hos oss.
- Vad är personuppgift?
Personuppgift är data som samlas in om en person t.ex. namn, adress, telefonnummer, mail och andra uppgifter. Men även ett organisationsnummer kan vara en personuppgift om det tillhör en enskild firma.
- Behandling av personuppgifter?
Behandling av personuppgifter innebär allt som görs med den insamlade informationen, det kan vara registrering av order, genomförande av order, bokföring, organisering.
- Vilka personuppgifter samlar vi in om dig och varför samlar vi in dessa?
-Namn
–Adress (Fakturaadress samt leveransadress)
-Telefonnummer
-Mejladress
-Ev mejl-konversation med den information vi får av er
ATECH2 samlar in dessa uppgifter för att kunna behandla, testa & renovera de delar vi får från våra kunder, samt för att kunna besvara eventuella förfrågningar.
- Vad använder vi personuppgifterna till?
Uppgifterna används till att säkerställa att vi utför det vi har överenskommit om, att vi returnerar eventuella delar till rätt person, att fakturan är betald, bokförd enligt lagen om penningtvätt samt besvara eventulla förfrågningar. Uppgifterna används även till marknadsföring via mail eller telefon, där du när som helst kan avregistrera dig eller kontakta oss för att gå ur medlemskapet.
- Vem är ansvarig för de personuppgifter som samlas in?
ATECH2 HB, organisationsnummer: 969700-7087, besöksadress: Malmövägen 44, 233 38 SVEDALA, Sverige.
- Hur kontaktar jag er för att veta vilka personuppgifter ni har sparat om mig eller om jag vill radera mitt konto hos er?
Du kan kontakta oss via e-mail: [email protected] eller via telefon 040 40 89 82
- Från vart hämtar vi dina personuppgifter?
ATECH2 samlar in dessa uppgifter genom att du som kund skickar en förfrågning via vår hemsida, kontaktar oss eller ringer till oss. VI kan även samla in uppgifter från tredjeparts så som trafikverket eller andra offentliga informationskällor för att ge en så god teknisk återkoppling som möjligt.
- Vilka delar vi dina personuppgifter med?
ATECH2 säljer inte dina personuppgifter till någon andra, men vi är tvungen att dela vissa uppgifter med samarbetspartners för att kunna genomföra och slutföra beställningar.
Partnerna som vi måste dela med oss av uppgifter med är:
• Fraktbolag- för att de i sin tur ska kunna leverera din order.
• Betalningslösningar – För att ordern ska kunna genomföras och betalas, detta är banker och andra betalleverantörer t.ex. klarna, dibs, & paypal.
• Marknadsföring- De marknadsföringskanaler vi använder oss av vid nyhetsbrev och mobilutskick får tillgång till uppgifter men får i sin tur inte använda dessa i eget syfte.
• Google analytiks – Används för att samla in statistik vilket innebär att iP-nummer sparas.
• Statliga myndigheter – polis, skatteverket eller andra myndigheter om vi är skyldiga att dela med oss av denna information vid misstanke om brott.
• Vårt eget teknikcenter – som är ett eget bolag, här har vi en s k ”Data Processing Agreement” som skyddar dina uppgifter enligt lagstiftningen.
- Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Dina personuppgifter sparas tills du som kund meddelar att du vill avregistrera dig som kund hos oss.
- Vad har du för rättigheter som registrerad kund hos oss?
Du har möjlighet att kontakta oss för att ändra dina uppgifter om du anser att de vi har är felaktiga, du kan få ett register om dig samt att avregistrera dig från direkt marknadsföring via mail/sms men även avregistrera dig helt som kund hos oss vilket innebär att alla dina personuppgifter blir raderade. Det vill säga, att vi inte kan radera allt, Skatteverket har också en åsikt om detta.
- Vad är cookies och hur använder vi det?
Cookies är data som sparas för att förenkla för dig som kund. Kan t.ex. vara att ditt namn o adress auto ifyllas när du skall göra en order. Du kan när som helst radera dina cookies i din webbläsare.
- Hur skyddas dina personuppgifter?
Vi använder oss av virusskydd, brandvägg samt att ingen utan behörighet kommer åt personuppgifter. Våra sidor är även SSL certifierat. SSL (Secure Sockets Layer) är den standard av säkerhetsteknologi som används för upprättande av en krypterad länk mellan en webbserver och en webbläsare. . SSL ser till att all data som skickas mellan en webbserver och webbläsare förblir privat och krypterad. SSL används av ATECH2 för att kunna skydda våra all informationsutväxling med våra kunder via hemsidan.
- Datainspektionen?
Tillsynsmyndigheten är datainspektionen och det är dit du lämnar in klagomål om du tycker företag hanterar personuppgifter felaktigt.
- Hur kontaktar du oss lättast vid frågor?
Har du frågor om personuppgifter är du självklart välkommen att kontakta oss via mejl, telefon eller hemsida.