Krånglande modern fordonselektronik kan ge många olika symptom och fel. En riktig utmaning för alla, oavsett om man har tillgång till senaste diagnostikverktyg eller står med en liten testare som ger ett konstigt meddelande.
Även de bästa tekniker kan ibland med rätta vara tveksamma till om felet finns i en fordonselektronisk komponent eller om komponenter ”producerar” ett fel orsakat av en felaktig signal från en givare, låg strömmatning, saknande canbus kommunikation eller bara en halvtrasig kontakt.
Vi har därför för lång tid sedan valt att gå den till synes ”kostnadstunga” vägen. I fler än 97 % av alla de reparationer vi gör, har vi innan själva reparationen påbörjas, testat alla funktioner i den fordonselektroniska komponenten!
Det gör vi av fler orsaker:
- Givetvis finns det s k standardfel och tillhörande ”standardreparationer”, men under skandinaviska väderförhållanden utvecklas de fel vi som oftast ser på olika bilar annorlunda jämfört med bilar på kontinenten. Då är det tråkigt att ”bara” göra en ”standardreparation”, montera komponenten på bilen igen för att sen upptäcka att det finns andra fel som inte har blivit åtgärdade. Speciellt tråkigt är det för teknikern och kundmottagaren som har lovat bilen klar….
- När vi testar, upptäcker vi kanske nya fel på styrdon vi har blivit vana vid att reparera. Felet registreras i vår efterhand stora databas. Kunskapen nyttjar vi givetvis nästa gång vi gör en reparation på samma typ av komponent/styrdon – kvalitén på våra reparationer förbättras och utvecklas för varje reparation vi gör.
- Vi förmedlar gärna vår erfarenhet kring registrerade fel till våra kunder – som därmed ofta kan spara tid och pengar i den komplicerade och kostnadstunga felsökningen.