- 1.a kontakt via mail eller telefon, vi får ALLA fordonsdata som: Reg nummer, styrdonsnummer/artikelnummer, felkoder från fordonets felminne, symptom, vi frågar om felet är intermittent eller permanent, om det är temperatur- eller väderberoende med mera. Kanske även om reparationshistoriken på fordonet.
- Vi säger kanske till kunden: Enligt vår erfarenhet finns det i detta fall 70 % risk för att styrdonet är den troligaste felorsaken, men 30 % chans att ni ska kolla fel i kontakten vid kabelhärvan stift nummer 7 och även 12. Sen har vi i enstaka fall även sett bekymmer med för låg spänning till styrdonet, kolla även det!
- Kunden återkommer efter kontrollen, har fortfarande fel som indikerar trasigt motorstyrdon. Vi lämnar uppgift om ett fast rek. reparationspris inkl moms, frakt t/r och givetvis en test innan vi påbörjar en reparation. Vi informerar samtidigt om garantiförhållande, vilka eventuella andra komponenter ifrån fordonet vi måste ha för att göra en ordentlig test och reparation, såsom startspärren, nyckel och centralelektronik.
- Kunden får ett godkännande ifrån konsumenten, vi mailar som oftast en fraktsedel.
- Vi mottager styrdonet med tillhörande komponent, vi gör en initial test. Resultaten bestämmer resten av reparationsförloppet. Är styrdonet trasigt repareras det inom det avtalade priset. Vi testar åter igen att allt fungerar, styrdonet packas ner med tillhörande komponent och skickas till kunden. All information kring speciella procedurer som måste följas vid montering bifogas givetvis.
- Hittar vi inga fel på styrdonet meddelas detta till kunden, sen granskar vi vår databas för liknande fall. Finns det, så försöker vi givetvis att förmedla informationen. Som oftast kan teknikern, som har fått uteslutet fel på styrdonet koncentrerat, hitta fel på en givare en ledning eller en kontakt och fallet är löst!
Det låter ju hur enkelt som helst – ta det lugnt, med 10 års erfarenhet i Atech2 inom fordonsbranschen med allt mer tekniskt orienterade produkter så känner vi till alla de utmaningar man som tekniker får vardagligen!