Skicka komponent/delar till ATECH2
Konsumenter
Logistik – eller det att skicka något från A till B – är enkelt med alla dagens många möjligheter, men ju fler möjligheter, ju mer komplicerat kan det bli!
Vi försöker därför att förklara hur vi tolkar logistiken:
Om du föredrar att använda PostNords stora utbud av logistiktjänster rekommenderar vi:
ALLA postpaket (ICKE FÖRETAGSPAKET!), kuvert / vadderade kuvert eller mindre paket som skickas med PostNord. Vår postbox finns på PostNords stora terminal i Malmö, det sparar tid för våra kunder och oss…
ATECH2
Box 14006
200 24 MALMÖ
Kuvert/vadderade kuvert kan göras rek om man vill. När man lämnar in paket kan man med fördel ange vår mejl – [email protected] – för avisering, då får vi en förhandsinfo om din leverans när fraktsedeln göras. Säger ombudet att man inte kan använda en mejl – då får du berätta för dem att det fungerat sedan 2015…. Måste du ända välja skicka det som företagspaket – då skickas det till adressen strax under!
Om du föredrar att använda DHLs stora utbud av logistiktjänster rekommenderar vi:
Att du frågar oss om en fraktsedel – vi kan snabbt mejla en fraktsedel bara vi har namn, adress och telefon/mejl. En fraktsedel genom oss till DHL går på – beroende på vad som skall skickas – på mellan 126,- till runt 180,- med moms.
Vill du ändå själva sköta frakten skickas det till:
ATECH2
Risemöllavägen 73
SE-233 75 KLÅGERUP
Även här rekommenderar vi att använda [email protected] för avisering.
Icke utkörda paket, hämtning hos ombud.
Icke utkörda paket skickat till ATECH2 – vart vi får köra till ett ombud och hämta det – en hämtning faktureras till kr. 360,- med moms vid hämtning i Klågerup tätort, utöver tätorten faktureras en kostnad på kr 395,- med moms. Vi hämtar inte paket som finns hos ombud som är mer än 1 mil borta. Paket som kommer till ombud hämtas ut tisdagar och torsdagar, eller i mån av tid. Först och främst måste vi ha en avisering på paketen.
Oavsett hur delarna skickas, måste vi har alla nödvändiga informationer: Namn, adress, telefonnummer, beskrivning av felet, alla felkoder på fordonet, regnummer etc etc! På denna sida finns en nerladdningsbar “reparationsorder”, som kan användas – andra informationssätt är en mejlutväxling vi har haft innan. Får vi delar in utan dessa informationer, är vi tvungna till – av tidsmässiga skäl – att lägga dem åt siden, sen får vi avvakta en reaktion från företaget/ägaren som har skickat in delarna. Efter drygt 10-15 arbetsdagar returneras delarna till informationen från fraktsedeln – om det finns någon!
ATECH2s företag finns i ett natur-fredat område, vi tar därför inte emot besök av kunder, det ber vi er vänligen respektera.
Finns det några funderingar, mejla gärna till oss.
Företag inom bilbranschen.
Vi har avtal med UPS och DHL för snabba hämtningar och fraktar, skicka gärna en mejl till oss på [email protected], tack på förhand.
___________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________
3 års garanti från 2020-02-02:
ATECH2 bildades 2004 – och från början har vi i stort haft 2 års garanti på de flesta reparationer vi gör, med få undantag!
Nu, 16 år efter har vi noggrant granskat vår reparationsstatistik och nu finns det plats till att höja ribban och från superpalindromdagen 2020-02-02 ger vi hela 3 års garanti på våra reparationer under följande konditioner:
Fordonets registreringsnummer lämnas vid beställning av reparationen.
Fordonet är tillverkat senast 14 år före reparationstidpunkten.
Komponenten vi renoverar är inte tidigare reparerat eller försökt reparerat – eller på annat sätt manipulerat så det inte framstår i originalskicket.
Komponenten vi renoverar får inte vara skada p g a vatten/salt med mera, då gäller vår 2 års garanti i stället.
Garantin på 3 år gäller fel som är åtgärdat av oss, och komponenten skall vara monterat på samma fordon i garantiperioden.
ABS / ESP enheter – tillverkarens intervall för byta av bromsoljan måste följas efter reparationen.
Det finns väsentlig mer information under våra allmänna försäljnings- och leveransvillkor på hemsidan.
Vi får ibland frågar om:
Styrdonet fungerar inte, vi har kollat, det finns 12 V till styrdonet! Finns det annat vi kan göra?
Javisst, kollar hur många Ampere det finns till styrdonet – 12 V måste det vara, sen är det olika hur många Ampere ett styrdon behöver. Som huvudregel säger vi: ESP/ABS aggregat åtminstone 7-8 Amp. Motorstyrdon runt 6-7 Amp.
Vad är Ampere?
Företaget Skånska Energi har en relativ god beskrivning som vi har kopierat:
Volt, Watt och Ampere. Det är enheter som vi alla känner till namnet på. Men vad betyder de? Här reder vi ut begreppen kring spänning, effekt och ström!
De första glödlamporna i Sverige tändes år 1881. Idag, 135 år senare, är vi starkt beroende av elektricitet i vårt samhälle. Industrin och samhället kräver mycket el. Belysning, värme, TV, datorer, mobiltelefoner är några saker vi inte skulle kunna tänka oss att leva utan idag. Utan el stannar Sverige. Elektricitet är en enormt stor del av våra liv men ändå är de grundläggande
begreppen svåra att förstå.
Spänning, ström och effekt är begrepp som kan vara svåra att begripa. Här är ett försök till en enkel förklaring:
Ampere
Ström mäts i enheten ampere (A). Ström är elektriska laddningar som rör sig. Det kan till exempel vara elektroner som ständigt hoppar från atom till atom i en kopparledning.
Volt
Spänning, som mäts i enheten volt (V), behövs för att sätta fart på de elektriska laddningarna. Spänning är förmågan att driva fram elektronerna så att en ström börjar flyta.
Watt
Effekt mäts i watt (W). Effekten kan beskrivas som energi per tidsenhet eller den takt i vilken energi används. Om du tar spänningen i volt och multiplicerar med strömstyrkan i ampere får du fram effekten i antal watt.
Tänk dig en vattenslang:
Strömmen, (A), motsvarar mängden vattenflöde genom slangen. Spänning, (V), motsvarar trycket i vattenslangen. Takten i flödet kan liknas vid effekt (W).
Volt (V) = spänning
Ampere (A) = ström
Watt (W) = effekt
Volt x Ampere = Watt
Jag har en bil med 150 HK, kan ni modifiera mjukvaran och ge motorn fler hästkrafter?
Vi jobbar på vissa fordon med mjukvaran i motorstyrdon, men vi kan INTE erbjuda optimering eller bortkoppling av vissa miljöriktade funktion – det är mot vår företags-policy. Att andra erbjuder det har vi i principen ingen åsikt om, men vi kan/vill inte.
Jag vill gärna beställa en komponent till ett spjällhus, kan ni leverera et??
Vi har jättemånga olika komponenter på vårt lager som vi nyttjar för reparation på alla de enheter vi har på hemsidan – men vi har sedan företagets start valt att dessa komponenter säljer vi enbart i samband med monteringen i kompletta enheter, aldrig löst.
När ni ändå renoverar mitt styrdon vill jag gärna ha att ni avaktiverar min EGR ventil!?
Tyvärr, vi vill gärna renovera styrdonet med all mjukvara intakt och alla miljömässiga funktioner aktiverade – att deaktivera en EGR ventil kan vi inte erbjuda.
Finns det garanti på era reparationer?
Vi ger i stort alltid 2 års garanti, men det finns fall vårt vi har kännedom till att en komponent har större påfrestningar p g a de övriga komponenter på fordonet har nått en ålder vart de kanske inte har samma prestanda som tidigare. Då får man valmöjligheten att få enheten i befintligt skick – elelr ett avtal om begränsat garanti. Det gäller enbart för företagskunder.
Har ni utbytesenheter?
Ja, vi har några utbytesenheter – men utav vårt samlade program gäller det kanske 7-8 olika enheter. Med andra ord, i stort INTE!
Tester ni styrdonet från min bil när ni får den – eller börjar ni bara byta komponenter iden?
En av våra grundläggande principer är att vi VILL kunna konstatera ett fel på en enhet före vi påbörjar en reparation. Det vill säga att vi utför en ordentlig test och försöker matcha testens resultat med den information vi har fått från kunden. Får vi ingen match öppnas enheten och vi kollar enstaka komponenter för säkerhets skyld. Inom ett helt år händer det kanske 5-7 gångar att vi INTE kan konstatera ett fel på enheten – då kontaktas kunden och vi frågar om vi ända skall reparera/renovera i förebyggande syfte.
Här finns det info om hur vi ofta jobbar med enheter vi får in:
https://atech2.se/-bestllning-/reparationsfrlopp-5.htm
Är det tillräcklig med en beskrivning av symptomen när man tar kontakt med er?
Det är det i några fall – men i mer än 95 % av de reparationer / renoveringar vi utför på verkstaden får vi vid den 1.a kontakten information om: Bilmodell och årsmodell, artikelnummer på enheten man misstänker är defekt, felkoder OCH symptomen. Det är för oss – och våra kunder – vital information som säkerställer att vi lämnar rätt information tillbaka: om enheten kan vara defekt, om den kan räddas och till vilket pris. Eller om den kanske INTE är defekt, men att vi har kännedom till andra komponenter på fordonet som aktiverar felkoden och ger symptomen!
Min ABS enhet – som ni renoverade för 3 dagar sen – är monterat, men jag kan inte få ut luften ut enheten, vad skall jag göra?
Vi försöker alltid att ge den med nödvändige support – har man själva lite koll på hur moderna fordon fungerar förklara vi gärna om en procedur för luftning av en ABS enhet, aktivering av ett spjällhus eller dylikt! På hemsidan finns redan en del information som syns under de specifika reparationer.
Reparerar ni även styrdon för båt och/eller snöskoter?
Nej, det gör vi inte – dessa styrdon är oftast efter tillverkningen fylld med en tjock, seg irriterande silikonmassa som gör att alla fel och komponenter döljas. Det är den enkla orsaken!
Kan jag betala med Swish?
Javisst tar vi emot betalning via Swish – när du beställer en renovering/reparation meddela att du vill betala med Swish, sen mejlar vi ett kvitto och du får vårt Swish-nummer och betalar på direkten.
Kan jag jag beställa en frakt genom er?
Ja, vi förmedlar gärna en frakt genom DHL, PostNord eller UPS – det göras till ett rabatterat pris jämte de normala priser som logistikföretagen har.
Jag har ett defekt instrument på en Volvo 740 – kan ni renovera det?
NEJ, beklagar – det är LITE för gammalt för oss :-), men dra iväg ett mejl till oss, så kvitterar vi med 3-4 länkar till företag som kan och har delarna till det.
Jag vill köpa de reservdelar ni använder för renovering av Volvo spjällhusen, hur beställer jag dem?
Sedan företaget bildades i 2004 har vi alltid haft policyn att aldrig sälja de komponenter, vi själva använder till våra reparationer / renoveringar. Den policy kommer vi att ha även i fortsättningen.
Jag vill beställa ett utbytesspjällhus till en Volvo V70 från 2001, får jag klippa kabeln när jag monterar bort spjällhuset?
När vi skall göra ett utbytesspjällhus redo till en kund, måste vi ha kännedom till vilken mjukvara som finns i det gamla spjällhus. Det vill säga, att vi måste kunna kommunicera med spjällhuset utan bekymmer. Det kan vi inte om kabeln är klippt! Om vi får in spjällhus med klippt kabel blir de renoverade eller skickat retur i befintligt skick.